Normandy 1944

Tijdens de conferentie van Quebec in Canada in augustus 1943 werd een plan goedgekeurd om de invasie van Geallieerde strijdkrachten plaats te laten vinden op de stranden van Frankrijk. De invasie zou plaats moeten vinden tussen Le Havre en de monding van de Seine. Utah Beach was dus nog niet in het plan opgenomen, dat zou later pas gebeuren. Om de plannen en de invasie in gereedheid te brengen worden de voorbereidingen reeds in 1943 getroffen.

Op 23 augustus 1943 worden de mannen van de 101ste Airborne divisie per trein in de buurt van Fort Bragg, North Carolina, naar Camp Shanks getransporteerd.

 

 

Camp Shanks - New York 1943

 

Camp Shanks - New York, 1943

 

Shanks was gesitueerd 30 miles van Hudson rivier, New York. Vanaf hier zouden de schepen naar Engeland vertrekken. De twee schepen die voor het transport worden ingezet zijn de SS Strathnaver en de SS Samaria. Op de SS Strathnaver zitten onder meer de elementen van 502nd PIR,  326th Airborne Engineers, 377th Parachute Field Artillery Batalion, 907th Glider Field Artillery Battalion, de divisies Signal Corps, Quartermaster en de Ordinance compagnies.

Op de SS Samaria zaten elementen van de 506th PIR, 321st Glider Field Artillery Battalion en de 327th Glider Infantry Battalion.

Kort na vertrek krijgt de SS Strathnaver mechanische problemen en moest het schip het konvooi verlaten. Het schip werd opgevangen door Canadese oorlogschepen en een Amerikaanse bommenwerper met Engelse tekens. De SS Strathnaver werd begeleid naar de haven van St Johns, New Foundland.
Toen het schip daar gerepareerd was wilde het de haven verlaten maar ontstond er opnieuw een probleem, het schip dreigde te kapzeisen door verkeerde verdeling van de levende lading en moest het schip opnieuw aangedokt worden. Toen het opnieuw wilde uitvaren na reparatie raakte het met de romp stenen blokken die in de haven lagen en moest het opnieuw aandokken. Het moest nu voor langere tijd blijven liggen in de haven.

 

De haven St. Johns - New Foundland, 1943

 

Een ander Amerikaans schip, de SS John Ericson is naar New Foundland gevaren en heeft de manschappen over geladen en deze vervolgens naar Engeland gebracht.

Met uitzondering van zes staf leden die met grote spoed door Generaal Lee per vliegtuig naar Engeland werden gehaald. Lee had deze nodig om de plannen aangaande operatie Neptune voor te bereiden. 18 Oktober dokt de SS John Ericson aan in Liverpool. Een maand later dan de SS Samaria die Liverpool in de middag van 15 September bereikte. Als laatste van de 101ste Airborne Division arriveerde het 501ste regiment op 30 januari 1944, dit regiment was als laatste toegevoegd.

Het 506de Parachutisten Regiment werd naar het landschap van Wiltshire geplaatst met de CP te Littlecote.

 

506th PIR HQ - Littlecot, England, 1943

 

Het 2de bataljon en de compagnieën A en B van het 1ste bataljon werden in hutten en schuren onder gebracht in het kleine stadje Aldbourne.Tijdens de periode dat men in Engeland verbleef werd men getraind en getraind en getraind.Tussen de oefeningen door was er ook tijd voor een ontspanning en werd het alle daagse leven van Engeland geproefd. Oefeningen als Exercise Beaver, Excercise Tiger en Excercise Eagle dienden om de mannen de laatste training en voorbereiding te geven op de invasie. Excersice Tiger vond plaats op Slapton Sands, een strand aan de Engels kust dat veel weg van Utah Beach. Deze oefening liep zeer dramatisch af. Negen Duitse duikboten wisten binnen te vallen tijdens de oefening.

Ze positioneerden zich nadat ze de LST hadden gezien die niet door de Marine werden begeleid. Ze vuurden torpedo naar torpedo af en er vielen 749 doden aan Amerikaanse zijde.

 

 

 

LST-289 zwaar beschadigd na de aanval van de Duitse duikboten

 

Ik laat het voor wat betreft Engeland bij dit stukje en zal overgaan naar de rol van de 101ste Airborne Division voorafgaande en gedurende D-Day, the invasion of Normandy.

 

Operation Neptune

 

Een week van te voren kregen de commanderende Officieren pas te horen waar hun plaats zou zijn in de luchtmacht die zou vliegen tussen Engeland en Frankrijk een aantal uren voor uur Ieder regiment had zijn eigen DZ’s en LZ’s toegewezen gekregen.

De voornamelijk opdracht van de twee Airborne Divisies was om de bruggenhoofden aan de rechterflank te veroveren en in handen te houden.

 

 

 

101st Airborne Division doelen:

 

Veroveren en in handen houden van de vier uitgangen vanaf Utah Beach. Vernietigen van de Duiste batterij bij Saint Martin de Varreville vernietigen en de gebouwen van het WXYZ complex te Meziers waar de bemanning van de batterij was gestationeerd. Veroveren van de schutsluis, vernietigen van de bruggen over de rivier de Douve en het organiseren van een defensieve linie om the Zuidelijke flank te verdedigen. Het aanvoeren van de benodigde troepen en de daarbij behorende taken werd operatie Albany genoemd.Voor de diverse regimenten betekende dat men de volgende DZ’s kreeg toegewezen en de acties die daarbij hoorden.

- DZ A : St Martin de Varreville

Het 502de Parachute Infantry Regiment en het 377ste Parachute Field Artillery Battalion : veroveren van  uitgang 3 en 4 te St Martin de Varreville en Audouville la Hubert. Vernietigen van het de zware artillery batterij te St Martin de Varreville en het gebouwen complex WXYZ te Mezieres.

- DZ  C : Hiesville

3de Battalion 501st PIR, 1ste en 2de battalion 506de PIR en de 101st Airborne Division HQ, veroveren van de uitgangen 1 te Poupeville en uitgang 2 te Houdienville. Tevens kreeg het 3de battalion de opdracht de landingzone te Hiesville te bewaken.

- DZ "D" : Angoville au Plain

1st en 2de Battalion 501st PIR, 3rd battalion en C Company van de 326th Airborne Engineers: Beschermen van de Zuidelijke flank Het veroveren van de schutsluis La Barquette, vernietigen van de bruggen over de rivier de Douve en het veroveren van de houten bruggen te Le Port in de nabijheid van Brevands.

- LZ E : Hiesville

Deze Landing Zone was bestemd voor de Gliders van Operation Chicago, deze zouden moeten arriveren om 04.00 uur, en voor de Gliders van Operation Keokuk die om 21.00 uur zouden moeten arriveren.

Glider, missions 'Chicago' (to arrive LZ at 0400 hrs) and 'Keokuk' (to arrive LZ at 2100 hrs).

De Chicago mission was bedoeld om 52 Waco Gliders beladen met 155 man, 57 mm anti tank wapens, jeeps met aanhangers, een bulldozer en duizend kilo’s aan munitie als extra back up naar Normandie te krijgen voor de 101st Airborne eenheden.

Waco glider

 

Operation Keokuk was bedoeld om 32 Horsa gliders beladen met 160 man personeel van Signal Corps, Medisch personeel, en personeel van de division Headquarters naar Normandië te brengen. Tevens hadden deze veertig voertuigen, 6 artillerie geschut stukken en 19 ton aan munitie bij zich.

 

 

 

Horsa glider

 

Normandy. Part 2

Dead Man's Corner

De Y sprong op het punt waar de D-913 zich splitst met de oude N-13 ongeveer vijf kilometer ten Noorden van Carentan was lange tijd een opmerkelijk en historisch punt in de slag van Normandië.

Het kruispunt verkreeg oorspronkelijk zijn naam door het feit dat er op 7 juni 1944 een lichte Amerikaanse M 5 tank van Company D, 70th Tank Bataljon onklaar was gemaakt door een pantzerfaust in een vroeg stadium van de slag om Normandië maar de tank is nadien nog dagen blijven staan met de dode commandant hangende uit de koepel.

 

 

Een getuige meldt echter dat het niet om de commandant ging maar om de bestuurder die dagen lang dood achter zijn stuurhendels zat. Dat zou kunnen verklaren waarom je op originele foto’s nooit een dode tankcommandant uit de koepel ziet hangen.

Het verhaal gaat dat het verbrande lichaam van de tank commandant uit de koepel hing en de paratroepers die langs het kruispunt kwamen als herkenningspunt de naam Dead Man's Corner gebruikten.

 

 

 

De 101st Airborne Division had het bevel gekregen tot het zuiveren van Carentan en de stad in handen te nemen. Voor hen lag Saint Côme du Mont dat verdedigd werd door de mannen van Colonel van der Heydte met zijn 6de Fallshirmjager Regiment.

De troepers van het 101st Airborne Division zouden hier betrokken raken in de eerste grootschalige aanval gelanceerd door de divisie sinds D-day.

De Duitsers hadden bevel gekregen om Carentan ten koste van alles in handen te houden. Voor de Amerikanen was het zeer belangrijk de stad in handen te krijgen want zo konden de troepen die van Utah Beach binnen kwamen aansluiting maken met de troepen die van Omaha beach kwamen. Plus van daaruit kon men de weg vrij maken richting Cherbourg dat zou dienen als haven voor het lossen van groot materieel en troepen. De mannen van de 101st wachten op ondersteuning van lichte tanks die via Utah Beach binnen kwamen om. Er was slechts één weg open voor de tanks, dat was de weg vanaf Utah Beach door Saint Marie du Mont en uitkwam op het kruispunt van Carentan / Saint Côme du Mont. Dit kruispunt werd later bekend onder de naam Dead Man’s Corner.

Een groot huis, en het enigste in de nabije omtrek diende als HQ van het 6de Fallschirmjager Regiment en later als een Medic Post voor de Duitsers.

Tevens was dit kruispunt het begin van Purple Heart Lane.

Author A. van Vugt